Are we blessed?

Tijdens een verhaal van een Amerikaanse muziekprofessor uit Princeton (niet de minste universiteit) valt me op hoeveel lezing-bijwoners nog gewoon met pen en papier aantekeningen aan het maken zijn. De minutieuze ontsluiting van een hele reeks aan kunsttijdschriften, die ook informatie blijken te bevatten over bijv. het uiterlijk van concertprogramma’s en de kledingstijl van balletvoorstellingen, wordt gedetailleerd en met overgave aan ons verteld. De spreker is duidelijk gedreven over het onderwerp, en is trots op wat er is bereikt. Echter, en dat vind ik wel grappig, aan het eind krijgen we allemaal een uitdraai op papier mee van z’n verhaal, en geen slideshare-adres of websitepagina waar we een digitale versie van dit toch wel te lange verhaal terug kunnen vinden.

Er zijn er niet veel die met een tablet op schoot zitten, velen doen het met het ouderwetse doorhalen, strepen trekken op het papier om de lijn in de aantekeningen te houden en met een fototoestel om beelden te schieten van de PowerPoint. Dat deed me nog even terugdenken aan Oslo 2004, toen er aan het begin van de conferentie voor de vrijdagmiddag-general-assembly een cd-rom werd beloofd met alle verhalen, maar die er niet kwam omdat er maar weinig lezinggevers waren die hun verhaal helemaal digitaal beschikbaar hadden. Dat zou nu toch anders kunnen, al lijkt het erop dat alleen  het papieren IAML-tijdschrift Fontes met een outline komt. Maar het is nog geen vrijdag, dus wie weet wat er nog komt.

De professor uit Princeton voelde zich ‘ blessed’  dat hij hier z’n verhaal kon houden. Voel ik me gezegend, vereerd, prettig bij m’n aanwezigheid deze twee dagen? Ja, onmiddellijk. Ik ben hier in een gemeenschap van mensen met wie ik een liefde voor de muziek en het bibliotheekwerk deel. Met wie ik in vrijmoedige stilte luister naar een opname van Renate Tebaldi die een Puccini-aria zingt, ten gehore gebracht op een klassieke 33-toerenplaat (ik ben nog van de generatie die weet wat dat is🙂 tijdens een verhaal over het samenstellen van een discografie van Puccini-geluidsopnames. En met wie ik samen instemming ervaar bij een constatering over de toekomst van een bibliotheek die dat alleen voor zich ziet als ze er in zullen slagen zich verder in te bedden in en een toegevoegde waarde hebben voor de omringende gemeenschap. Om met Johan Mijs (medewerker Bibnet Brussel, een soort Bibliotheek.nl) te spreken: we moeten ons nu opnieuw uitvinden als muziekbibliothecaris, op zoek gaan en blijven naar nieuwe mogelijkheden om het beroep verder te ontwikkelen, want alleen dan blijft het een leuk vak! En hoe: juist die nieuwe kansen met elkaar blijven delen, dat lijkt me als NVMB gewoon een leuke klus.

Ik ga naar huis na twee volle dagen Antwerpen. Het was goed hier te zijn!

Jos Oegema

 

 

Dit bericht werd geplaatst in IAML en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Are we blessed?

  1. nvmb zegt:

    Jos, bedankt voor je leuke én informatieve bijdragen en vooral ook je observaties. Jij weet altijd weer zaken zo te belichten dat anderen er wat van opsteken, ook al lopen ze zelf rond op de conferentie. Ik hoop dat je ook de komende jaren kunt komen.
    Groet, Martie

Geef een reactie

