PLB-sessie 1: Muziek en Social Media in de Openbare Bibliotheek

Eens in de twee jaar presenteert de vakgroep Openbare Bibliotheken van IAML graag een update van de ontwikkelingen rond muziekcollecties, digitale aanbod. Deze keer werd een panel gevormd met vijf collega’s en de gespreksleider was Johan Mijs (Bibnet, Brussel)
Het panel besprak diensten van gedigitaliseerde media, Social muziekmedia in de bibliotheek en andere aan collectie gerelateerde recente ontwikkelingen. Hoe hebben deze ontwikkelingen collecties en dienstverlening beïnvloed? Na korte introducties van de panelleden, zie hierna, namen de aanwezigen deel aan de discussie.

IAML_AntwerpenSusanne Hein (Zentral‐ und Landesbibliothek Berlin)

Openbare muziekbibliotheken in Duitsland
Er zijn veel nieuwe concepten, ideeën en activiteiten om de aandacht te trekken en nieuwe klanten te werven:
• Een nieuwe vinylcollectie om uit te lenen (Dresden)
• Speelruimte met gitaren of keyboards (Hamburg en Köln)
• Aparte collecties voor beginners/ easy-to-play uitgaven, cd’s en muziekboeken voor kinderen (Stuttgart, Berlijn-Steglitz, Berlin-Charlottenburg)
• Sibelius-software voor gebruik in de bibliotheek (Stuttgart)
• Uitvoeringen, evenementen, concerten (Essen, Hagen, Stuttgart, Berlijn, Wolfsburg, …)
• Facebook pagina’s (Wiesbaden, Würzburg …)

Natuurlijk zijn er ook problemen, zoals niet voldoende klantvriendelijke catalogi, teruglopende uitleningen, dalende budgetten en minder specialistisch ondersteuning voor de gebruikers.
Wat betreft kansen: Afspeellijsten maken, aanbevelingen; de muziekbibliotheek als netwerk- en ontmoetingsplek; Muziekbibliothecarissen beschikken over veel professionele zoekvaardigheden en kunnen gebruikers/collega’s helpen.
Kijk voor statistische informatie bij: http://www.miz.org/institutionen/oeffentliche-musikbibliotheken-s30 or http://www.hbz-nrw.de/angebote/dbs/ (kies: Musikbibliotheken)

IAML_AntwerpenBirgitta Sparre (Hagfors Openbare Bibliotheek, Zweden)
In Zweden zijn een aantal grotere Music Libraries, zoals in Malmö, Gävle, Karlstad, Eskilstuna, Borås, Västerås en natuurlijk Music and Theater library of Sweden in Stockholm.
Wij bieden wel veel collecties in openbare bibliotheken in heel Zweden, maar wat we zien is dat de muziekcollecties kleiner worden of worden samengevoegd met andere afdelingen. Ook zien we dat, na de financiële crises, bibliotheken vaak met minder ruimte, minder personeel of zelfs met personeel zonder speciale kennis van muziek moeten werken. Dit is in diverse bibliotheken zichtbaar, in Openbare bibliotheken maar ook bij Universiteitsbibliotheken en ik beschouw dit als een bedreiging voor de kwaliteit van de Muziekbibliotheek werk en voor de bibliotheek.
Natuurlijk is de situatie voor de bibliotheken de laatste tien jaar ook veranderd met de komst van Spotify en zelfs door Youtube.
Dus willen we ons richten op een andere rol voor de bibliotheek van vandaag. Bibliotheken zijn nog steeds de enige plek in een stad die de vrije toegang tot informatie voor iedereen biedt. Een plek waar u op zoek gaat een boek, een CD kunt beluisteren of gedrukte muziek kunt vinden; maar ook een plek waar je mensen ontmoet en ervaringen kunt uitwisselen.
Ik vind dat het een van de belangrijkste opdrachten voor de Muziekbibliotheken van vandaag is, om kinderen te laten kennismaken met muziek in alle genres, waaronder volksmuziek en klassieke muziek.

IAML_AntwerpenPatrick Heemstra (Muziekweb, voorheen Centrale Discotheek Rotterdam, Nederland)
Deze speciale Audiocollectie begon als een lokaal instelling in 1961 met het verzamelen van klassieke LP’s en sinds 1968 ook met populaire-muziekplaten. In die tijd was men soms wel/soms geen partner van de plaatselijke openbare bibliotheek, meestal had de CDR een aparte locatie. De officiële samenwerking met Openbare Bibliotheken in de rest van Nederland, bestaat sinds 1970.
Na het ontstaan van het internet ontwikkelde het CDR MuziekWeb, zodat mensen vanuit huis toegang konden krijgen tot de collectie.
Nu zijn ze een officieel service center voor audio en zorgt Muziekweb voor Nederlandse gebruikers met een aanbod van 500.000 CD ‘s, 30.000 DVD’s en 300.000 vinylplaten, met metadata voor nieuwe titels.
De collectie is ook ontsloten via de Nieuwe Nationale Bibliotheek Catalogus.
Hun diensten omvatten onder leenverkeer, nieuwsbrief, overzicht van 300 nieuwe artikelen per week. Sinds vorig jaar bieden ze Muziekwebluister, een streaming service, met volledige tracks te luisteren in de bibliotheek van de collectie 6.000.000 tracks.
Muziekweb biedt informatie over artiesten, albums, muziek stijlen en thema’s.
Proactief op Twitter, maakt informatie beschikbaar voor anderen;
Op Facebook ligt de focus op lokale gebruikers van Rotterdam, informatie met video. In de toekomst ligt de focus op het bieden van een app om de collectie streaming beschikbaar te maken op tablet en smartphone.

IAML_AntwerpenTiina Tolonen (Bibliotheek University of Applied Sciences, Oulu, Finland)

Een Fins project
Op dit moment biedt het project nog een bescheiden collectie gedigitaliseerde bladmuziek, gepresenteerd op de website van e-concerthouse. Maar het onderscheidt zich ten opzichte van andere databases, door het gebruik van de Sibelius muzieknotatie.
Men kan de collectie gratis gebruiken, en hoeft alleen de plug-in te downloaden die beschikbaar is op de Sibelius website.

Extra’s met Sibelius
Wat het de moeite waard maakt is dat, afgezien van het zien van de muziek online, men kan meelezen tijdens het luisteren naar de muziek. Het meest interessante van het werken met Sibelius is, dat het de mogelijkheid biedt om de muziek te transponeren naar een andere toonsoort of een ander instrument . Dit biedt bibliotheken/medewerkers een extra gelegenheid om hun collectie op meer manieren beschikbaar te maken, dan alleen de gedigitaliseerde versie van het muzikale werk dat men in de eigen collectie heeft.

Samenwerken
Zoals Wikipedia, werkt deze online muziekbibliotheek met vrijwilligers en is vrij toegankelijk. (GNU Free Documentation License).
Men kan deelnemen aan de ontwikkeling van deze bibliotheek, door de muziek toe te sturen. Auteursrechtelijk beschermd materiaal zal niet worden gepubliceerd zonder schriftelijke toestemming van alle betrokken partijen.
U kunt ook muziek bewerken door een email te sturen, en de muziek retour te ontvangen op hetzelfde adres.
Nu de nieuwste versie Sibelius ook PDF accepteert, bespaart het een hoop tijd en hoeft men de muziek niet meer noot voor noot in te sturen!
De gebruikers van de eigen bibliotheek zullen, net als anderen over de hele wereld, hiervan profiteren en ze kunnen naar eigen voorkeur de muziek transponeren.
In de nabije toekomst zal de e-concert bibliotheekcollectie geïntegreerd worden in de Finse Nationale Catalogus. Dus als het je iets lijkt, kunt je eenvoudig hetzelfde bevorderen in Nederland.

Deze online muziekbibliotheek, een deel van de e-concert house virtual library, wordt onderhouden door de OUAS, de Oulu University of Applied Sciences. De huidige collectie van deze bibliotheek is gebaseerd op de persoonlijke collectie van de docent Kari Kuosmanen en bestaat uit duizenden noten. Vanwege auteursrechtelijke redenen, kan deze collectie niet als geheel worden gepubliceerd.

IAML_AntwerpenCarolyn Dow (Lincoln City Libraries, USA)

1. Een voorbeeld van de Online Muziek diensten:
• Alexander Street Press
• Naxos
• Overdrive
• Hoopla
• Classical Archive
• Freegal

De bibliotheek betaalt voor de gebruikers

2. Andere Streaming Diensten
• Spotify
• Pandora
• Rhapsody
• Rdio
• iHeartRadio
• Radio stations op het internet
• YouTube
• Beats Music, Google Music, Xbox Music, Amazon

3.
• Recent onderzoek zoals Midia Consulting voor Universal Music Group, toont aan dat:
1/3 van de muziekgebruikers wereldwijd hebben streaming muziekdiensten gebruikt, maar slechts
10% wil hiervoor betalen
• Resultaten van de Muziekindustrie in cijfers voor 2014 tonen aan dat:
Streaming in 2013 goed was voor 11% van de wereldwijde omzet van de muziekindustrie; CD’s – 41%, downloads waren 26% van de omzet. In de VS was dit 60% digitaal, 30% CD’s; Abonnementdiensten zijn het snelst groeiende marktsegment.

4.
Streaming of CD?
• Streaming is nog steeds nieuwe deelnemer op de markt; de CD is niet dood, vinyl is een nichemarkt
• Streaming-diensten bieden onze klanten toegang tot muziek die wij niet in de hand; zij voorzien
gebruikers ook van mogelijkheden om muziek te delen via social media als Facebook. Dus als wij onze gebruikers kunnen helpen met de technische aspecten van de streaming-diensten die zij willen gebruiken, winnen wij aan geloofwaardigheid. Omdat een streaming-dienst niet alles kan bieden, moeten we in staat zijn om het uit te leggen wat de mogelijkheden zijn voor onze gebruikers.

IAML_AntwerpenJohan Mijs (Bibnet, Brussel)
Door niet vooruit te plannen, gebruik te maken van wat er nog beschikbaar is in de bibliotheekcollecties, zullen bibliotheken hun muziek afdelingen verliezen.
Dus doe het extra onderzoek, ken je gebruikers, werk samen en benchmark met andere bibliotheken en biedt extra diensten aan. Gooi de CD-collectie niet zonder meer weg, maar biedt je vinylcollectie aan en digitaliseer-on-demand!
Zorg voor mediawijsheid, verbind je met het lokale muziekleven en biedt daarbij de lokale metadata/informatie aan in de eigen catalogus; biedt als bibliotheek play-lijsten aan via Spotify, slechts 1 klik!

Paneldiscussie
Na deze korte presentaties ging de discussie over onderwerpen als:
• Wat is de huidige stand van zaken van muziek in de openbare bibliotheken in uw land? (CD uitleningen, muziek luisteren in de bibliotheek, digitale bibliotheek muziekdiensten, informatiediensten voor muziek, muziekuitvoeringen in de bibliotheek, …)
• Welke gebruikscijfers zijn er over muziekbibliotheken / bibliotheekdiensten in jouw land?
• Wat zijn concurrerende muziekdiensten in jouw land? Zie je deze als concurrentie?
• Wat is de essentiële rol van de muziekbibliotheken in uw land?

Natuurlijk is er altijd een grote verscheidenheid aan voorbeelden, want we komen allemaal uit verschillende landen in verschillende delen van de wereld. We kijken ernaar uit om weer een update van wat er gaande is in twee jaar te presenteren.

Voor meer informatie: vraag het IAML-officieren:
Carolyn Dow (voorzitter),
Hanneke Kuiper (vice-voorzitter),
Birgitta Sparre (secretaris).
Sluit je bij ons aan op Facebook

Lees ook Sessie 2: Muziek en kinderen, over inspiratie en ervaringen

Dit bericht werd geplaatst in IAML en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op PLB-sessie 1: Muziek en Social Media in de Openbare Bibliotheek

  1. Pingback: IAML conferentie Antwerpen 2014 Public Libraries branch |

  2. Pingback: PLB-sessie 2: Muziek en kinderen, over inspiratie en ervaringen |

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s