PLB-sessie 2: Muziek en kinderen, over inspiratie en ervaringen

Kinderen zijn in alle openbare bibliotheken een belangrijke gebruikersgroep. De meeste bibliotheken bieden projecten of wekelijks voorlezen voor kinderen. Sommige bibliotheken bieden speciale activiteiten waarbij ook muziek een rol speelt.
Daarom presenteren we dit jaar een speciale sessie die geheel is gewijd aan muziek en kinderen.
De drie sprekers richten zich allemaal op verschillende leeftijdsgroepen en vertellen ons over hoe en waarom ze dit doen, afhankelijk van competenties waarover zij beschikken, om hun jongste klanten inspireren.

IAML_AntwerpenBibliotheek, muziek en kinderen
Birgitta Sparre (Hagfors Public Library, Zweden)
De bibliotheek in Hagfors is een geïntegreerde School en Openbare Bibliotheek. Deze organisatie geeft de mogelijkheid om kinderen te ontmoeten, zowel tijdens de schooldag, als na school. Er wordt een gezamenlijk plan gehanteerd om met de kinderen te kunnen werken. Daarbij is het allerbelangrijkste doel om ieder kind het gevoel te geven dat het belangrijk is en ook ieder kind te leren lezen, zingen, spelen etc. Hier volgt een beschrijving van een aantal projecten waar men mee werkt in de bibliotheek.

Dans een sprookje
Er zijn verschillende manieren om een sprookje te ervaren, door de muziek en door de dans.
Eerst wordt de kinderen een sprookje voorgelezen dat is verbonden met de muziek, soms klassieke muziek soms volksmuziek. Voorbeelden zijn Grieg – Peer Gynt etc., Smetana …
Een sprookje dansen is de volgende stap, als we klaar zijn met het verhaal. De kinderen en docent gaan dan het verhaal in dans uitbeelden.
Het verhaal uitbeelden met dans, begint voor de kleinere kinderen met: Klop, klop – wat staat er in dit boek! Laten we eens kijken …:-)
Voor de groteren is er een project ‘Lees een boek’ en laat het me dan zien m.b.v. film, muziek, schilderkunst etc. De kinderen die 9 jaar oud zijn, krijgen ze een boek als een geschenk van de schoolbibliotheek.

hanneke_3
De presentatie werd afgesloten met een het voorlezen van het prachtige boek ‘Drakar och Demoner’, door Lennart Hellsing en Ane Gustavsson. Hier leren we over de verschillende muziekinstrumenten door gedichten, liederen en luisteren naar klassieke muziek.

IAML_AntwerpenTaalondersteuning door verhalen met muziek
Het volgende voorbeeld werd gepresenteerd door Juliane Streu (Stadtbücherei, Fachabteilung Musik, Hagen, Duitsland)

De Openbare bibliotheek Hagen presenteert 2 maandelijkse een muzikaal-literair evenement voor kinderen van 1-3 jaar en 4-8 jaar.
hanneke_maxMet het “Schoß Kinderprogramma” (Kind-op-schoot Programma) worden peuters uitgenodigd, samen met hun (groot)ouders/opvoeders, om te luisteren en te kijken naar een kort verhaaltje over een specifiek onderwerp, waarbij ook altijd veel gezongen en bewogen wordt. De bibliotheek introduceerde een speciaal welkomst -en afscheidsliedje, en de eigen mascotte genaamd Max!
Het geheel duurt ca. een half uur en is inmiddels een populaire ontmoetingsplek geworden voor peuters en begeleiders.

Daarnaast organiseert de bibliotheek ook muzikale verhalen uit andere landen voor oudere kinderen, die op hetzelfde format zijn gebaseerd. Ook hier zingt men een welkomst- en afscheidsliedje.
Er is altijd een onderwerp waarover de liedjes en dansen gaan, er is altijd een verhaal dat muzikaal wordt uitgebeeld.
Iedere maand wordt een nieuwe activiteit georganiseerd, waarbij men een Muzikale-literaire wereldreis kan maken en waarin een ander land, regio of continent wordt geïntroduceerd. Er wordt een speciale gast uitgenodigd.
Aan de hand van liedjes, verhalen en dans leren de kinderen de gewoonten en gebruiken kennen van verschillende landen en culturen. Ze krijgen een speciale badge. Deze bijeenkomsten duren ca. een uur en hebben zich ontwikkeld tot een echt publiek evenement, dat veel plezier, ritme en muziek biedt en tegelijkertijd het doel, taalbevordering, bevordert.

Tot slot is er een educatieve samenwerking met het lokale orkest, om kinderen te leren over de verschillende muziekinstrumenten.

IAML_AntwerpenTiotretton: Conventionele en onconventionele manieren van spelen met muziek en geluid in een bibliotheek voor kinderen tussen de 10-13 jaar oud
Gonzalo Vargas (Kulturhuset Stadsteatern / Library Tiotretton Stockholm)

‘In een bibliotheek zijn veel boeken. Waarom gooien we ze niet gewoon ze op de grond, nemen we het geluid op, bewerken we het, combineren we dat met andere geluiden, maken we er een lied van, dat we met sinaasappelen spelen? De mogelijkheden om te spelen met gewone en onbekende geluidopnames zijn tegenwoordig eindeloos. Deze presentatie zal zich richten op een aantal workshops en activiteiten bij Tiotretton die worden georganiseerd om de bezoekers verschillende benadering van muziek en geluid tonen’.

hanneke_1Dit verhaal gaat over een speciale bibliotheek voor 10-13 jarigen, Tiotretton, gelegen in het centrum van Stockholm, als onderdeel van de Kulturhuset, een van de grootste openbare instellingen in Zweden. Het heeft verschillende ruimtes, voor tentoonstellingen, een theater, verschillende bibliotheken met daarbij verschillende medewerkers/specialisten.
Bij Kulturhuset ligt de focus op film en muziek. Kulturhuset werkt samen met de Openbare Bibliotheek, gebruikt dezelfde lidmaatschapskaarten.
Na een minder goede start met kinderen 0-13 jaar, is men na onderzoek door studenten van de Universiteit, snel overgeschakeld naar de huidige leeftijdsgroep.
Een architect heeft vervolgens de bijzondere omgeving ontwikkeld, waar mogelijk in samenwerking met kinderen. Het zwart/wit patroon op de vloer is ook zichtbaar op het plein buiten en fungeert als meeting point. De locatie aan het plein is een aantrekkelijke plaats in het centrum van Stockholm, er zijn veel activiteiten. Je kunt hier van alles ontdekken, groeien en je grenzen verleggen, de bibliotheek zien als oase.

Tiotretton: Hoe werkt het?
‘We willen de deuren openen naar allerlei manieren om te creëren, zonder dat een daadwerkelijk resultaat vereist is’.
Iedereen moet zich welkom voelen, je laat je schoenen achter bij de deur en volwassenen zijn niet welkom.
De vier coaches hebben elk hun eigen focus, zoals film en muziek, coördinator workshops, boeken voor scholen.
In eerste instantie waren er te veel activiteiten aangeboden, iets wat de 10-13 jarigen niet leuk vinden, ze willen liever genieten van de bijzondere omgeving. De coaches leerden veel in de praktijk. Er is veel kamers en er zijn overal boeken! Je kan gewoon praten en ook ergens speciale om vragen.
Kinderen kunnen dingen maken, gebruik maken van allerlei programma’s/gereedschap en resultaten ook projecteren op de muur. In samenwerking met de theater organisatie, kan je een verkleedkist gebruiken. Zo kan iedereen spelen, zijn creativiteit stimuleren, op zoek zijn naar een nieuwe identiteit. Er wordt geen oordeel gegeven, coaches leren in de praktijk.

Wat gebeurt er
Workshops worden vaak georganiseerd is de keuken, want het is er gezellig en er zijn veel dingen om geluid mee te maken. Dus de officiële muziek- en radio studio wordt minder gebruikt!
De keuken wordt een keer per week gebruikt voor een try-out van wat er spontaan gebeurd.
Voorbeelden van activiteiten zijn: het maken van een game; ontwikkelen van je eigen smaak; Verhalen (voor)lezen of Laboratorium. Boek cirkel, poëzie workshop, Geluids workshop.

Muziek
De muziek trekt iedereen aan, wat voor kennis of achtergrond je ook hebt, het is een leuke en makkelijke manier om mee te identificeren of om jezelf te laten horen.
De muziekboeken in de collectie zijn gericht op de interesses van de kinderen en hun muzikale helden. In hetzelfde pand is de bibliotheek voor Film & Muziek, waar we ook gebruik van maken. Zij hebben boeken over verschillende genres in de muziek, vinyl- en CD collecties en nog veel meer.

Het geluid van eieren, potten en appels
We zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om ons op speelse en onverwachte mee te kunnen uiten. Sinds medio januari 2014 werd de bibliotheek op dinsdag deels veranderd in een audio-shop. Hier kunnen kinderen zich storten op audio, geluiden zoeken, podcasts maken, tracks mixen en nog veel meer.
Twee weken geleden deden we iets leuks in de keuken waar geluiden gingen re-samplen, van het kraken van eierschalen en koekenpangeluiden tot het filmen van het uitpersen van citroenen. Dan, met de hulp van Makey Makey, (door eerst jezelf te “aarden” en dan de draden aan te sluiten aan allerlei geleidende voorwerpen), verbonden we de geluiden van diverse objecten, zoals het persen
van een appel zodat het klonk als een appel die in tweeën werd gesneden.

hanneke_2
Elke dag worden tussen 15-17 uur ongeveer 30-35 kinderen ontvangen. In de ochtend zijn er altijd groepen in samenwerking met de scholen.
Tiotretton zit niet op Facebook, maar maakt gebruik van Instagram om bekendheid van Tiotretton te bevorderen, zoals Instagram Storytelling!
De werkwijze van Tiotretton wordt elke 6 maanden vernieuwd, door het behouden van de goede dingen, een noodzaak om flexibel te blijven.

Voor meer informatie: vraag het IAML-officieren:
Carolyn Dow (voorzitter),
Hanneke Kuiper (vice-voorzitter),
Birgitta Sparre (secretaris).
Sluit je bij ons aan op Facebook

Lees ook Sessie 1: Muziek en Social Media in de Openbare Bibliotheek

Dit bericht werd geplaatst in IAML en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op PLB-sessie 2: Muziek en kinderen, over inspiratie en ervaringen

  1. Pingback: PLB-sessie 1: Muziek en Social Media in de Openbare Bibliotheek |

  2. Pingback: IAML conferentie Antwerpen 2014 Public Libraries branch |

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s