sessie: ook kleine instellingen spelen een rol in de digitale wereld

Vanaf nu heet onze Branch: Music Teaching Institutions. Het is iets makkelijker en korter. Er is over gestemd en dus is het zo 

Katherine Hogg werkt bij Gerald Coke Handel collection. De collectie bevat materialen van/over Handel en zijn tijdgenoten en is volledig gecatalogiseerd. De collectie is zeer gevarieerd: programmaboekjes, flyers, schilderijen, boeken en muziek. De gedigitaliseerde afbeeldingen hebben een watermerk en in de catalogus wordt verwezen naar het contactadres om een afbeelding te kopen: zonder watermerk en op groter formaat. Een manier om geld te verdienen dus. Geheel anders dan het Open Source uitgangspunt van het archief van de The New York Philharmonic die alles beschikbaar stelt zonder watermerk. Ik vraag me af of ze veel afbeeldingen verkopen, dus of het verdienmodel echt werkt. 

Deborah Campana van de mediatheek van Oberlin Conservatory of Ohio. Ze hebben een Folk song index gemaakt. Gestart in 2004. Vroeg dus. Ook the Selch collection of American music history. Ze hebben nog meer digitale collecties en deze zijn hier te vinden. Sorry voor al die links maar het gaat snel en ik probeer het een beetje weer te geven voor jullie. Hier nog wat links van andere digitale projecten waaronder die van British Music Festival Repertoire 1695-1940. Ik vind het een indrukwekkend aantal projecten. Hoe krijgen ze het voor elkaar?!(beetje jaloers)

Kristina Shanton van Ithaca College heeft een popular shee music collection uit de late 19e en begin 20e eeuw. In 2012 begonnen ze met het scannen van deze collectie. Ze gebruikten een gewoon kopieerapparaat en maakten er een pdf van. Zwartwit in de kwaliteit 300dpi. 

[Intussen: een poolwind waait door hal langs mijn hoofd en benen. Ik krijg het behoorlijk koud en verlang naar een lange broek, sokken, dichte schoenen, trui, sjaal en warme chocolademelk. Nog iets dat opvalt: een Japanse collega zit hier met een mondkapje voor. Geen idee waarom.]

De spreekster heeft het over DASH! dat ze gebruikten voor het scannen. Ik heb niet goed begrepen wat dit is. Daarom een foto. Misschien komen jullie er wel uit. Na nog wat uitleg geloof ik dat het een Cloud toepassing is maar zeker weten doe ik het niet.  

Na de lezing heb ik het even gevraagd aan m’n Australische collega die naast me zat. Dit is DASH!  Een afkorting van DAta SHaring fast!

 

Vanmiddag hebben we het traditionele uitstapje. We hadden de keus uit een enorme lijst van tours en ik heb gekozen voor de Chelsea art galleries. Fijne avond in NL!

Dit bericht werd geplaatst in IAML en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

