Plenary session: Music research in the digital age

Het lezen van de (papieren) New York Times behoort tot mijn favoriete dagelijkse bezigheden hier in New York. Zeker in een week waarin het Supreme Court belangrijke uitspraken doet die ook in Nederland de voorpagina’s halen. Gelukkig sta ik graag vroeg op zodat ik tijd heb om de krant te lezen voordat de eerste sessies om 9.00 uur beginnen. Het schrijven van een blog is weer eens iets heel anders maar op deze laatste dag van het congres wil ik dat ook eens proberen.

Eergisteren was ik om 9.00 uur bij de plenary session Music Research in the Digital Age, het thema van het congres. Ik ga niet proberen te verslaan wat aan bod kwam. Op de IAML-site is een abstract van de sessie te vinden. Samenvattend ging de sessie over Digital Humanities, een term die in de universitaire wereld ingeburgerd is maar waarmee ikzelf veel minder vertrouwd ben.

Ik wil iets zeggen over het verloop van de sessie. Sprekers met een heel verschillende achtergrond kwamen aan het woord. Een vertegenwoordiger van Ebsco, hoofdsponsor van het congres, kreeg de gelegenheid een overzicht te geven van de digitale dienstverlening van Ebsco maar gaf ook een interessante toelichting op de user-research die Ebsco meer inzicht moet geven in het bieden van een goede dienstverlening. User-research waaruit blijkt dat er geconcurreerd moet worden met Google en Wikipedia (Googlepedia). De digital lifestyle moet niet uit het oog worden verloren bij het overdragen van kennis en informatie. Een partnership met bibliothecarissen is hierbij van cruciaal belang.

Andere sprekers, een student, een hoogleraar, een administrator, een ontwikkelaar van technologie gaven hun visie op digital humanities. Een paar dingen die me opvielen: samenwerking tussen studenten, faculty, bibliothecarisen; digital scholarschip: what can we share? Big data; andere toegang tot informatie vooreen breder publiek; digital developments.

Philippe Vendrix gaf aan het einde van de sessie een reactie waarin hij zijn visie op de ontwikkelingen gaf: digital musicology: use contemporary tools! Met name ook om het brede publiek te bereiken en de support van samenleving en politiek. Het gaat om challenges, values, samenwerking, links, communities, het vervullen van een rol voor en in de samenleving. Vanuit het publiek werd ook de rol van hoeder van cultureel erfgoed aan de orde gesteld.

Ik ben blij dat ik deze sessie heb bijgewoond omdat ik geconfronteerd werd met een voor mij minder vertrouwde wetenschappelijke benadering waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor bibliotheken en collecties.

Ook een mooie stimulans om door te gaan met het vinden van een goed onderdak voor de Hilversumse collecties!

Martie Severt 

Dit bericht werd geplaatst in IAML en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

