Congres Rome 2016

Zo. Wifi wachtwoord eindelijk ingetoetst en een niet al te hete of koude werkplek gevonden. Een sessie overgeslagen en dus heb ik nu tijd om te bloggen. Dit jaar is het muziekbibliothecarissencongres in het oude Rome. Oud ja maar we zitten wel in een nieuw gebouw: “Auditorium Parco della Musica” Marmer en grote ruimtes, zoals waar ik nu zit te bloggen.

En nu is niet meer nu want inmiddels is het een dag later en ben ik nog steeds ‘bezig’ aan mijn 1e blog. Ik moet hierover eerst iets uitleggen en een misverstand en misschien zelfs wel een vooroordeel de wereld uithelpen. Een congres bestaat uit lezingen gegeven door vakgenoten. Elke sessie duurt anderhalf uur en bestaat uit 3 lezingen. Meestal zijn er 3 gelijktijdige sessies. Je kunt dus meestal kiezen uit 9 lezingen. Maar er zijn op datzelfde tijdstip ook vergaderingen. De meeste zijn toegankelijk voor iedereen en sommigen zijn besloten. Een enorme keus dus! Ik kan je vertellen dat het onmogelijk is om vooraf goed in te schatten bij welke lezing je moet zijn. 

Gisteren hoorde ik van een collega dat de lezing over het repareren van bandrecorderopnames heel boeiend en interessant was. Gewoon een vakgenote die enthousiast over haar werk vertelde. Helaas is niet elke lezing zo goed te volgen. Bijna iedereen schrijft zijn/haar tekst uit en gaat deze hoogengels geschreven taal in een razend tempo (gevolg van de zenuwen voor zo’n lezing) voorlezen. Native speakers (Engels dus) praten altijd veel te snel (behalve Jim Cassaro van Fontes) en gebruiken veel te moeilijke woorden terwijl niet native speakers met een lastig te volgen accent hun lezing geven. Met andere woorden: een op papier interessant lijkende lezing kan hopeloos in het water vallen door de presentatie. Als luisteraar heb je dan de keus om weg te gaan en een andere zaal op te zoeken met een hopelijk beter te volgen lezing of je blijft zitten en gaat ander werk doen. Mail beantwoorden, links uit een eerdere sessie opzoeken of een blog schrijven. Je kunt namelijk rustig werken tijdens zo’n sessie omdat niemand je iets zal vragen of een gesprekje met je zal beginnen. Buiten de sessies in de wandelgangen of hier aan de 5 tafeltjes die er zijn ben je luid en duidelijk zichtbaar en zit je binnen de kortste keren uitermate gezellige en zelfs ook nuttige gesprekken te voeren met collega’s…. Ten koste van het bloggen dus.

Bloggen vanuit de zalen of het restaurant of het cafe of  waar dan ook kan niet. Er is alleen wifi bij de registratieplek (links achter de pilaar op de foto)! Laat dat even op je inwerken. Een plek waar je kunt internetten! Een uitermate vriendelijke dame heeft me uitgelegd dat het al behoorlijk veel gedoe had gekost om ervoor te zorgen dat er een vaste internetverbinding is in de zalen zodat de sprekers wel internet hebben. Wat enigszins hemeltergend is is dat er een schaduw wifinetwerk is (onzichtbaar op onze apparaten) als een reserve voor als de vaste verbinding het niet zou doen. Er is dus wel wifi, arghh.

Gisteren was ik er behoorlijk narrig van omdat ik van plan was om microblogs te schrijven tijdens de sessie en deze meteen te posten. Dus daarom zat ik gisteren op de plek op de foto om deze blog te schrijven totdat ik met een leuke collega aan de praat raakte… Vandaar dus de vertraging in het bloggen.

Op mijn hotelkamer heb ik een soort lage schoorsteenmantel waar de breedbeeld tv nog uitsteekt. Vanochtend heb ik het gevaarte weg laten halen waardoor ik nu een petiterig tafeltje heb. Het hotel was zo vriendelijk om een bijzetkastje te leveren en nu ben ik er helemaal klaar voor. Geen excuus meer😉


Komende blogs: impressies van een collega die voor het eerst op een IAML congres is + een 2e collega geeft een sfeertekening van het gebouw Auditorium Parca della Musica + een 3e collega wil een verslag maken van een sessie + ikzelf bekijk nog wat ik tegen zal komen. Het congres duurt tot vrijdagavond dus houd de website in de gaten. Commentaar horen we graag en mocht je een verslag willen van een bepaalde sessie dan proberen we dit voor elkaar te krijgen.

Ciao!  Jantien Dubbeldam

Dit bericht werd geplaatst in IAML. Bookmark de permalink .

Een reactie op Congres Rome 2016

  1. Pingback: IAML Congres in Rome begonnen |

Geef een reactie

