New resources, search strategies and collaborations

Er wordt nog hard gewerkt aan het geluid in de zaal terwijl iedereen al klaarzit voor de komende sessie. Met de geur in de zaal is ook iets niet in orde. Naast mij schuift een man die de laatste dagen geen douche heeft genomen. Het is donderdag, onze 1 na laatste dag op het congres en de laatste complete congresdag.

Inmiddels is er geluid en kan de sessie beginnen. We gaan met ongeveer 40 mensen luisteren naar een lezing van een Zuid-Koreaanse musicologe Hyun Kyung Chae van Ewha Womans University. Zij heeft bij Harvard gestudeerd en dat is te horen aan haar snelle Amerikaans aandoende lezing. Zij en haar medewerkers hebben de Ehwa Music Database opgezet. Dit is een databank waarin educatief materiaal, tijdschriften en liedcollecties uit China, Taiwan, Hongkong, Japan en Korea uit de 19e eeuw tot het begin van de 20e eeuw zijn verzameld. Dit is precies de periode waarin de Oostazië-regio een grote verandering doormaakte.

Omdat de sessie te laat is begonnen voelt de spreekster de druk van de verspilde tijd en probeert ze dit in te halen door sneller te spreken. Het wordt lastig te volgen voor mij omdat haar speech niet is geschreven in spreektaal. Op het scherm verschijnen grote blokkenschema’s.


Ha, eindelijk neemt ze de tijd voor een voorbeeld. En het stopt alweer na 30 seconden. En nu een nieuw videovoorbeeld van een werk van Tan Dun ” Four seconds” …? Hoe de titel verder luidde weet ik niet want het voorbeeld duurde werkelijk niet langer dan 4 seconden. Een nieuw blokkenschema volgt. Ik krijg het warm (had ik al verteld dat het echt behoorlijk warm is op dit congres?). Op deze manier valt mijn blog in duigen. Hopelijk is de volgende spreker beter te volgen.

Jorg Muller (Hochschule Luzern, 530 studenten) “Going beyond boundaries. Collaborations between librarians, teachers and researchers”. Dit was eigenlijk de lezing waarvoor ik deze sessie wilde horen. De titel van de lezing doet vermoeden dat het zal gaan over “embedded librarianship” en hierin ben ik geïnteresseerd omdat we met de mediatheek van onze hogeschool hier ook mee willen werken.

Hij begint heel herkenbaar met quotes van studenten over de databanken die zijn mediatheek heeft. Het komt er op neer dat volgens de studenten deze databanken overbodig zijn omdat ze niet makkelijk in gebruik zijn en volgens de studenten de gezochte info ook op internet te vinden is. En makkelijker ook nog. De uitsmijter is een hoge pief in de bibliotheekwereld van Zwitserland die eigenlijk hetzelfde vindt. Zie foto 


Willisau Jazz Archive is het resultaat van de samenwerking tussen mediatheek en de onderzoeksafdeling. Het begon met een schenking van het archief van Niklaus Troxler. Hierin zaten tapes, DATs, CD’s, knipselmappen, posters en nog veel meer over Jazz. Het catalogiseren hiervan is gebeurd in samenwerking met (getverderrie nu verdwijnt de slide en omdat we geen wifi in de zalen hebben kan ik het ook niet opzoeken. Het is een dagelijks terugkerende irritatie). Ah, hij keert even terug naar de vorige slide. Dus samenwerking met Centrale bibliotheek en Fonoteca Nazionale en Library Hochschule Musik

Muller haalt een NMC onderzoek aan. Ik had nog nooit gehoord van NMC maar ik ben blij dat hij het noemde! Jullie moeten het zelf maar onderzoeken want het lukt me nu niet om dit allemaal te lezen😉.


Door de samenwerking met muzieklectoren is de e-lab service ontstaan. Ze hebben o.a. een eigen, gebruikersvriendelijke manier bedacht van citeren. Deze is eenvoudig te gebruiken.
Hochschule Luzern is bezig met de voorbereiding voor nieuwbouw. Het moet in 2019 klaar zijn. 1000m2 met veel boekenkasten maar ook met veel werkplekken, een lesruimte en kamers voor onderzoekers. Daarnaast een makerspaces/arrangement werkstations.

En nu is er ruimte voor gesprek/discussie over de Commission on Service and Training. Ik ga. Geen zin in discussie. Zoek de wifi op zodat ik dit kan versturen en ook nog tijd heb om koffie te drinken. Goed hè!?

Jantien Dubbeldam

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, IAML. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

