Over een Grieks zusterinstituut en een vruchtbare kennismaking

De derde en voor mij laatste congresdag was maar een halve. In de middag stonden namelijk voor mijn vakgenoten excursies op de agenda.
Om 9 uur schoof ik aan bij de vergadering van IAML-sectie ‘Cataloguing’ teneinde te horen waarmee men zich zoal bezighoudt. Na een korte inleiding door voorzitter Joseph Hafner kreeg Jennifer Ward – die in de VS een studie Nederlands voltooide, maar dat terzijde – het woord. Ze vroeg de aanwezigen om  raad over een vraagstuk dat zich bij het Muscat-project voordeed. Daarin worden bladmuziekbronnen van over de gehele wereld  beschreven. Het ging nogal in detail en omdat ik de presentatie van Artemis Papadaki niet wilde missen verliet ik het zaaltje.

Artemis Papadaki ‘National Radio-Television Archive of Contemporary Classical Music: material of the items and copyright’

De Griekse stond op punt van beginnen, dus ik had goed getimed. Tot ze in 2013 gedwongen moest stoppen – waar ken ik dat jaartal toch van …? – maakte ze een inventarisatie van klassieke partituren in de collectie van de Griekse publieke omroep (ERT, opgericht in 1938). Door de woelige geschiedenis die het land ook sindsdien doormaakte was dat een interessante klus.
Uiteindelijk catalogiseerde Papadaki 1026 werken van 211 componisten, met het uiteindelijke doel deze in digitale vorm openbaar te maken voor studiedoeleinden. Daarom had ze zich goed in het auteursrecht verdiept en de nog levende componisten naar hun mening hierover gevraagd. Velen stonden positief tegenover openbaarmaking. Desondanks zag ze auteursrechtelijk beren op de weg.
Ik toonde haar de muziekschattenwebsite en vertelde dat wij er niet in waren geslaagd de rechten goed te regelen, maar dat zich sinds het ontstaan in 2011 nagenoeg niemand meldde met een copyrightklacht. Dat leek haar hoop te geven.

Artemis Papadaki’s poster

In de pauze ontmoette ik André Avorio voor het eerst in persoon. Hij zei me dat hij juist klaar was met een project rond muziekartikelen binnen de Open Music Library. Eind vorig jaar stokte ons contact nadat hij er niet in was geslaagd een PostGreSQL-export van de klassieke muziekschattentitels in genoemde muziekportal te importeren. We keken samen naar het het Excel-alternatief dat ik hem destijds stuurde. Daar hoopt hij binnen enkele weken wel een mooie service mee te kunnen creëren. Op openmusiclibrary.org zijn dan de titels ook via hun bezetting te vinden en worden gebruikers doorgelinkt naar de bronwebsite; een extra, internationaal platform voor de gedigitaliseerde klassieke stukken uit de omroepmuziekcollectie dus!

Eric van Balkum

Dit bericht werd geplaatst in IAML en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

