De IAML-sectie Cataloguing and Metadata

De belangrijkste reden voor mijn deelname aan het IAML-congres is om de internationale stand op catalogiseer- en ontsluitingsgebied in de muziekbibliotheekwereld te vernemen. De vrijdag beloofde in dat licht het interessantst te worden.
Samen met onze kersverse voorzitter Paula Quint bezocht ik de openbare woensdag- en vrijdagsessies van de sectie voorgezeten door Frédéric Lemmens (Nationale Bibliotheek van België). Er vielen wat gaten in de agenda omdat twee belangrijke Amerikaanse leden alleen woensdag (via Skype) live input konden geven.

Oudgediende Massimo Gentili-Tedeschi kondigde aan binnen een jaar met pensioen te gaan. Hij fungeert als belangrijke liaison tussen de internationale bibliotheekorganisatie IFLA en de IAML.
De Italiaan gaf aan dat de IAML haar plek zou moeten opeisen als officiële IFLA- vertegenwoordiger aangaande muziek(catalogisering). Op dit moment is het contact te vrijblijvend en voldoet de structuur binnen IAML niet. Lemmens pakte dit punt op om in het komend jaar verbetering te bewerkstelligen.
Daarnaast zullen vakgenoten die er blijk van (hebben ge)geven geïnteresseerd te zijn in het werk van de sectie (onder wie ik) daar beter bij worden betrokken.
Gevraagd naar andere aandachtspunten voor de sectie gaf ik aan behoefte te hebben aan een overzicht van ontologieën op muziekgebied en initiatieven rondom linked open data. Behalve die binnen het DOREMUS-project lijken de andere muziekontologieën (bv. MusicBrainz, Music Ontology) door organisaties buiten de bibliotheekwereld te worden ontwikkeld c.q. onderhouden. Ook deze suggestie voegde de voorzitter aan de takenlijst toe.
Overigens heeft de sectie in de afgelopen jaren niet stilgezeten. De vruchten van haar arbeid zijn te vinden op de openbare wiki.

Na afloop van de bijeenkomst sprak Rosana Lanzelotte uit Brazilië mij aan, omdat ze geïnteresseerd is in onze linked open data-ervaringen rondom ons vernieuwde Muziekschatten-project. Terwijl we afspraken hierover contact te houden toonde zij me deze website, die met haar vraag samenhing. Ik viel stijl achterover.
Musica Brasilis maakt Braziliaanse klassieke muziek openbaar die gepubliceerd noch opgenomen is. In een jaarlijks festival laat het door haar geleide instituut composities uitvoeren en opnemen voor op het YouTube-kanaal. Componistenbiografieën, bladmuziek en de opnamen worden op de website samengebracht. Een speciale tijdlijn biedt de bezoekers de mogelijkheid muziek uit een bepaald jaar of tijdperk te selecteren. Een fantastisch initiatief dat als lichtend voorbeeld voor de Stichting Omroep Muziek zou kunnen dienen.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in IAML. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s