Opkomend tij voor de muziekarchieven

Vanmiddag heeft de Raad voor Cultuur zijn advies ‘Cultuur dichtbij, dicht bij cultuur’ over het Cultuurbestel 2021-2024 gepubliceerd. Het bevat een belangrijke paragraaf over de –  door bezuinigingen van 2013 zwaar getroffen – muziekarchieven.

Enkele citaten:

Hoe ontsluiten we ons archief op zo’n manier dat het geen rustplaats wordt voor uitgespeelde stukken, maar een levende bron van inspiratie, kennis en kunde, waar historie, heden en toekomst elkaar kunnen aanraken?

De raad adviseert de functie van het beheer en behoud van erfgoed in de podiumkunsten structureel te ondersteunen uit de landelijke cultuurbegroting.

Op het gebied van de scenische podiumkunsten kan deze functie het beste belegd worden bij de huidige beheerder, namelijk Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam.

Bij de concertante podiumkunsten is het nog zoeken hoe de verschillende muziekcollecties het beste binnen de overkoepelende beheerstichting beheerd, behouden en ontsloten kunnen worden. De muziekarchieven liggen momenteel verspreid over een groot aantal organisaties. Een kansrijk initiatief voor het verzamelen, beheren en ontsluiten van de muziekarchieven vindt de raad het plan van Muziekweb (audio) en SOM (bladmuziek) om een Muziekarchief Nederland op te richten, waarin de bladmuziek en de audio-opnamen van de grootste collecties van Nederland opgenomen worden. Hierbij worden de volgende collecties betrokken: Stichting Omroep Muziek, Muziekweb, Nederlands Muziek Instituut, Openbare Bibliotheken (via de Koninklijke Bibliotheek), Musidesk, de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam (waaronder het Theater Instituut Nederland, het Nederlands Jazz Archief, Donemus, Gaudeamus en het Toonkunstarchief), het Poparchief en het Instituut voor Beeld en Geluid.

De beheerders van de podiumkunstencollecties in de genoemde overkoepelende beheerstichting dienen als opdracht te krijgen om op dit vlak de deskundigheid binnen de instellingen te bevorderen.

Het lijkt er dus op dat het besef is doorgedrongen dat de na 2013 ontstane versnippering van en armoede bij de muziekarchieven een situatie is die duurzaam moet worden verbeterd. Nu maar hopen dat de minister dat ook zo ziet.
Opvallend is dat de raad denkt dat de collectie van de scenische podiumkunsten bij de Erfgoedwet kunnen worden ondergebracht, maar dat kennelijk niet ziet gebeuren voor die van de concertante podiumkunsten.
Dank aan muziekjournalist Jacqueline Oskamp, die met haar boek Opslaan en vernietigen – muziekarchieven bedreigd het noodzakelijke bewustzijn creëerde en aan de deskundige lobbyisten.

Eric van Balkum,
webmaster en projectmedewerker Digitalisering Omroepmuziekcollectie SOM

Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s