De maandagochtendsessies

De blogserie die ik over het IAML-congres zal schrijven zal vanaf nu een (sterk) persoonlijk karakter krijgen omdat ik logischerwijs keuzes moet maken uit het rijke congresprogramma.
De dag begon met de working meeting van de broadcasting and orchestra libraries section, kundig voorgezeten door mijn voormalige collega Nienke de Boer. Nienke had mij kort voor het congres gevraagd iets te komen vertellen over www.muziekschatten.nl, de website met gedigitaliseerde bladmuziek en vertelde (omroep)muziekgeschiedenis.


Daartoe maakte ik snel een videopresentatie met een aansprekende selectie (voormalige) omroepensembles en op van vertoning daarvan schilderde ik de opzet en mogelijkheden van de website en ook kort van de (repertoire)catalogus (voorbeeld van koorwerken van Letse componisten). Op de vraag naar de verkrijgbaarheid van de bladmuziek moest ik toegeven dat het daarmee droevig is gesteld (voor zover ze niet is gedigitaliseerd).

Na mij vertelde Marina Mihaelica (musicologe op het muziekdepartement van de Letse Nationale Bibliotheek) over het elan waarmee men de afgelopen 25 jaar (vanaf de onafhankelijkheid) werkt aan het verzamelen en catalogiseren van bladmuziek en geluid (voorbeeld van een catalogusrecord). Op haar afdeling werken negen mensen en er is nog veel te doen. Ze ging verder vooral musicologisch in op de collectie waarop ik gelegenheid nam over te steken naar zaal 081D waar Frédéric Lemmers juist startte met zijn exposé over de uitdagingen die leidden tot de keuze om van twee nagelaten 78-toerencollecties van de verzamelaars Yves Becko (opera) & Marc Danval (jazz) te digitaliseren. Op basis van praktische, historische en auteursrechtelijke overwegingen is besloten om deze collecties te selecteren voor een 4½ jaar durend project waarin de 30.000 platen worden gedigitaliseerd, duurzaam opgeslagen en beschikbaargesteld via de website van de Koninklijke Bibliotheek van België (en mogelijk ook Europeana).

Frédéric Lemmers (KB België) presenteert zijn ‘Digitizing sound archives at Royal Library of Belgium : challenges and difficulties encountered within a huge digitization project’

Eric van Balkum

Dit bericht werd geplaatst in IAML. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

