Vrouwelijke componisten in de East-Asian Music Database II

‘De actieve rol die Oost-Aziatische vrouwen speelden bij het integreren van de Westerse cultuur in hun levens bracht snelle sociale veranderingen teweeg in de maatschappij. Desondanks bleef hun politieke en sociale status laag. De maatschappelijke vooroordelen tegen vrouwen in creatieve sector bleven bestaan, wat publicatie en uitvoering van hun werken in de weg staat.’, aldus Hyun Kyung Chae.

Zij en andere vertegenwoordigers van de Ewha Womans University in Seoul, in 1885 opgericht om vrouwen te onderwijzen, presenteerden de tweede versie van de East-Asian Music Database (EMDB II). Deze bevat een schat aan nieuwe informatie – biografische informatie, oeuvrelijsten en klinkende muziek – over Japanse, Koreaanse en Chinese componistes en musici (maar ook over hun mannelijke collega’s).
Een aantrekkelijk vormgegeven website – binnenkort te bewonderen op www.emusicdb.info – biedt musicologen, muziekstudenten, concertprogrammeurs en (andere,) minder onderlegde muziekliefhebbers de mogelijkheid zich te informeren over dit onderwerp.
Via een tijdlijn kan men per land de muzikale ontwikkeling volgen en vergelijken.
De keywords-module biedt aantrekkelijke mogelijkheden om componisten te selecteren op bepaalde overeenkomsten (bv. stijl, overtuiging, nationaliteit, huidige land van activiteit etc.). Vrouwen maken ongeveer 30% uit van de in de database vertegenwoordigde componisten.

Tijdens de presentatie kwamen de levens en werken van deze componistes aan bod: Xiao Shuxian (1905-1991), Deh-fang Swan Lai (1920-2009), Soon-Ae Kim (1920-2007), Younghi Pagh-Paan (*1945), Nobu Koda (1870-1946), Kikuko Kanai (1906-1986), Mayako Kubo (*1947) en Karen Tanaka (*1961).

Ik deed een onderzoekje om uit te vinden welke Oost-Aziatische componistes met bladmuziek vertegenwoordigd zijn in de omroepmuziekcollectie (van de Stichting Omroep Muziek). Dat aantal viel me zeker niet tegen (zie links).
Japanse componistes
Chinese componistes
Koreaanse componistes
Taiwanese componistes

Abstracts van de lezingen in de sessie ‘Rethinking women composers in East Asia and the East-Asian Music Database II’

Met dank aan Hyun Kyung Chae voor de screenshots.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in IAML. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s